När man väl kommer fram till att man måste synas online så dröjer det inte länge innan man dyker på uttryck som sökmotoroptimering och SEO. Trots att så många säger sig vara experter inom detta område så kan man lätt bli förvirrad av allt det som sägs i forum och på bloggar online. Som lekman så kan man ju knappast förväntas förstå allt som ingår i koncept som länkbygge, organiska sökresultat och mer. Man kan dock inte blunda för denna värld som blir alltmer påtaglig då vi övergår till att leva våra liv online. Vill man sälja en produkt eller tjänst, sprida ett budskap, eller helt enkelt märkas online så måste man alltså lära sig vad sökoptimering innebär och ta ställning till om detta är något som man kan klara av själv eller om man behöver experthjälp.

SEO make more money online

Även om du bestämmer dig för att köpa in hjälp med SEO så ska du alltid lära dig lite mer om vad detta innebär. Det gör det nämligen enklare för dig att ta ställning till hur du vill utveckla din hemsida eller verksamhet online. En stor fördel med sökmotoroptimering är att man inte måste göra allting snabbt. Det går bra att skynda långsamt och har man en vettig plan så kommer det arbete man utför med sin sajt att ligga som en grund till framtida framgångar med den verksamhet som man lanserar på nätet.

 

 

 

 

Vad är SEO?

När man talar om SEO så handlar det om ett uttryck som egentligen är engelskt för det här står för Search Engine Optimization det vill säga sökmotoroptimering. Det man talar om är olika strategier och handlingar som leder till att man får en bättre placering i sökmotorernas sökresultat. Om man till exempel driver en parfymbutik online och vill att folk som söker efter parfym, billig parfym, eller specifika märken ska finna ens butik via sökmotorer så måste man hamna på den första sökresultatsidan då folk söker med dessa termer som kallas för nyckelord. Arbetet med sökoptimeringen går alltså ut på att på olika sätt stärka den egna hemsidans relevans vad gäller dessa nyckelord för att sökmotorerna ska se den som det primära valet att servera de som söker.

Det här låter ju enkelt nog men du har säkert ställt frågan hur man vet vilka nyckelord som man bör använda. Faktum är att nyckelorden är lite som husgrunden vad gäller SEO-processen. Vad många nybörjare missar är hur viktigt det är att noga analysera vilka söktermer man vill ge sig på innan man ens bygger sin hemsida! Med erfarenheten så kommer denna insikt och det är därför som proffsen har rätt redskap och arbetsmetoder för att lägga upp en process som ger den stabilitet som man behöver när man är ute efter långsiktiga resultat där man ständigt ligger i toppen av sökresultaten och på andra sätt får stadig trafik till sin sajt.

Nyckelorden är grunden i SEO!

Nyckelorden eller keywords som de kallas för på engelska är så pass viktiga för SEO att de kräver stor analys och eftertanke. För att illustrera detta så kan vi ta parfymbutiken som exempel. Om man bestämmer sig för att optimera butiken för sökordet parfymeri på nätet så kanske man blir förvånad då man inte får några besök trots att man ligger på Googles första sida för organiska sökresultat. Detta beror på att man inte har förstått att detta nyckelord inte har särskilt många sökningar per månad. Det är inte bara antalet sökningar med vissa typer av ord och fraser som har betydelse. Man måste också analysera vad de som verkligen är ute efter att köpa parfym skriver in i sökmotorn så att man använder sig av dessa uttryck och inte av sådana som folk som mest är ute och fönstershoppar använder sig av. Dessutom så måste man inse att vissa nyckelord har större konkurens än andra vilket betyder att det kan vara svårt att lyckas med dem då det finns väl etablerade hemsidor med åratal av arbete med just dessa ord i ryggen. För att få fram rätt nyckelord så använder sig proffs på sökmotoroptimering av avancerade redskap samt erfarenheten av hur man bedömer om ett nyckelord är lukrativt eller inte.

Vikten av en SEO-anpassad hemsida

En hemsida är biljetten till allt det som händer online. Om man driver en verksamhet så kommer folk att tycka att det är konstigt om man inte finns online. Det är knappast någon som använder en vanlig telefonkatalog då man med några knapptryck får fram all den information som man behöver. Med tanke på detta så kan man knappast driva affärsverksamhet eller projekt utan att ha en sida för detta på nätet. Många har insett vikten av att ha en sajt men har kanske inte insett att det inte räcker med att lägga upp lite bilder och text för att få en massa besök.

Om du inte redan har en hemsida så är du verkligen i ett guldläge. Idag är det många som dras med hemsidor som är 15 år gamla och som kan vara rätt besvärliga att optimera för sökmotorerna just för att de inte utvecklades med tanke på detta. Om du startar från ruta ett så kan du bygga en hemsida som kommer att fungera lika bra imorgon som den gör idag. Se till att få hjälp med denna process och att jobba med ett företag som klarar av alla bitar. Du ska alltså inte börja med webbdesign för att sedan ta dig vidare till SEO. Den bästa sökmotoroptimeringen börjar som sagt redan innan din sajt börjar byggas så jobba ihop med ett proffs som kan alla bitar och som kan hjälpa dig med att välja domännamn och rätt utformaning av sajten.

Göra det själv eller få hjälp från SEO-experter

Det här är en fråga som många ställer sig. Det verkar ju rätt så enkelt att göra det som krävs för att komma upp i sökmotorernas resultat och visst är det så att man kan klara av en hel del själv. Att vara aktiv i sociala forum som Facebook är rekommenderat och om man gör detta på rätt sätt så kan man givetvis låta bli att betala experter för detta. Nu ska man dock betänka vad tiden är värd och hur mycket man egentligen vill syssla med själva sökoptimeringen. Om man istället får hjälp med detta så får man ju mer tid över till att utveckla sin affärsidé eller att ta emot alla nya kunder som dyker upp i takt med att man stiger i rank med sökmotorerna.

Den som tycker att det är roligt att få vara en aktiv del i arbetsprocessen med den egna hemsidan bör uttrycka detta. Många gånger så kan man givetvis få ta hand om vissa bitar själv om man vill det. Det är dock viktigt att komma ihåg att experter på SEO inte blev experter på en dag och det kan vara nog så irriterande att bli avbruten i en arbetsprocess av någon som har läst något online och menar att experten jobbar fel. Det kommer alltid tid till utvärdering så se till att du låter SEO-hjälpen genomföra arbetet som planerats utan onödiga avbrott på grund av dina snilleblixtar.

Tjäna pengar online

Det spelar egentligen ingen roll om du redan har en butik eller om du tänker öppna en som bara fungerar på nätet, jobbar man på rätt sätt så kan man tjäna stora pengar online. Den som har en lokal butik på en mindre ort i Sverige men som säljer saker som är av intresse i landets alla hörn kan via nätet nå ut till dessa. Man kan också ha förtjänster på andra sätt och man måste inte själv vara den som säljer produkterna för att tjäna på dem. Numera så finns det folk som lever av att driva hemsidor där de med reklam och speciella säljlänkar får in inkomster på de som tar sig genom sidan för att handla på annan plats. Det hela låter kanske otroligt men affiliate industrin är enorm och ett bra sätt för folk att tjäna lite extra vid sidan om det vanliga jobbet.

Med sökoptimering så kan man tjäna pengar på sin hemsida, och lyckas man riktigt väl så kanske man inte längre behöver ha ett vanligt jobb. Det är dock viktigt att komma ihåg att seriös sökmotoroptimering kräver tid och tålamod! Man kommer inte att bygga Rom på en dag och det bästa är att jobba på ett kvalitativt sätt där man tänker sig en långsiktig process. Google är den sökmotor som styr utvecklingen och om man ser på deras direktiv så är det tydligt att framtidens SEO kommer att kräva ett kvalitetstänk för att lyckas. Du kan alltså strunta i snabba genvägar som går ut på att peppra din sajt med länkar eller att snabbt kopiera innehåll från olika delar av nätet för att ge sajten mer kött på benen. Det här är sådant som Google och andra sökmotorer som Yahoo och Bing ser igenom. Därför ska du alltid välja kvalitet och ta det hela med ro. Med rätt strategi och ett bra stöd så kommer man till sist att nå toppresultaten och har man stabilitet och kvalitet i nacken så är det svårt att knuffas ner från SEO-täppan när man väl har intagit den!

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)